Conversie optimalisatie 101

Natuurlijk doen lang niet alle gebruikers van je website een aankoop. Dat kan komen omdat je website niet aansluit bij de verwachtingen van de gebruiker of totaal niet gebruiksvriendelijk is. Het resultaat is dat geen aankoop doen of met andere woorden ze converteren niet. Dit kan je verbeteren door met Conversie Optimalisatie (CRO) aan de slag te gaan.

Stel je hebt een website waarvan 1% van je bezoekers converteert. Wanneer je dit met behulp van conversie optimalisatie van 1% naar 2% verhoogd, lijkt het op het eerste oog weinig, echter verdubbel je letterlijk je conversies/omzet.

Een website ontwikkelen met een hoog conversiepercentage is een continue proces dat gefocused is op de gebruikers. De heilige graal van conversie optimalisatie is er achter komen hoe je gebruikers de website gebruiken, waar ze tegen problemen oplopen en hoe jij dit kan optimaliseren. 

N

Snel vindbare bestemmingen

N

Elke pagina heeft een doel

N

Hoge gebruiksvriendelijkheid op elk apparaat

N

Ontwijken van conversie killers

N

Visuele begeleiding

Tip 1: Start met bewezen research

Voordat je iets kan testen is het handig om je fundament zo sterk mogelijk te maken. Voor elke doelgroep en branche zijn er honderden verschillende onderzoeken gedaan met verschillende resultaten. Met een uurtje research vind je een onderzoek met harde cijfers die je kan proberen te implementeren in je eigen website.

Tip 2:  De gebruiker staat altijd centraal

Niet de website eigenaar, maar de gebruiker staat centraal. Vaak hebben eigenaren een idee bij wat de doelgroep overhaalt om de converteren, echter is het implenteren van ideeën in een website een ander verhaal. Hoe kom je erachter wat werkt? Door de juiste vragen te stellen.

N

Hoe voelt de gebruiker zich?

N

Wat zijn de innerlijke gedachten van de gebruiker tijdens het bezoek?

N

Is het duidelijk voor de gebruiker wat er wordt verwacht?

Zodra bovenstaande vragen beantwoord zijn kun je optimalisaties toevoegen op basis van feiten in plaats van aannames.

Tip 3: Hou het simpel en duidelijk

Maak het je gebruiker zo gemakkelijk mogelijk om de actie te ondernemen waarvoor hij/zij al gemotiveerd is. Hierdoor is het vaak zo dat er eerder elementen moeten verwijderd in plaats van toegevoegd worden. Dit klinkt logisch maar vaak ligt de focus te verspreid en zijn er teveel doelen per pagina aanwezig. Je kan de volgende dingen doen:

N

Wees duidelijk in wat de actie is die de gebruiker moet ondernemen

N

Geef aan wat voor waarde het de gebruiker biedt

N

Focus op één doel per pagina

N

Verwijder elementen die niet te maken hebben met dat doel

N

Verwijden onnodige stappen en/of informatie

N

Beloon gebruikers voor het maken van conversie met positieve boodschap

Tip 4: Gebruikerstesten

Zoals elke expert je kan vertellen wordt de meeste winst gepakt tijdens gebruikerstesten. Tijdens deze testen laat je personen uit je doelgroep bepaalde scenario’s doorlopen terwijl ze hardop denken. De feedback die ze leveren is goud waard, omdat je begrijpt waar de verwachtingen verschillen en je exact kan aangeven waar dat is en wat er mist.

N

Wie is de doelgroep? Wat willen we achterhalen? Welke vragen willen we beantwoorden?

N

Op basis van de antwoorden worden scenario’s beschreven die de testers gaan doorlopen

N

Tijdens het testen moeten de testers hardop denken en vragen stellen

Nadat de testen succesvol zijn afgenomen is het tijd om te analyseren waar de pijnpunten zaten. Vanuit daar kunnen we conclusies trekken en starten met optimaliseren.

Het kan zijn dat er extra informatie moet worden geplaatst of zelf moet verwijderd worden. Ook kan het zijn dat bestaande funtionaliteiten moeten geoptimaliseerd worden of een volledige nieuwe functie moet toegevoegd worden.

Vervolgens ga je via verschillende tools bekijken hoe je dit verder kan optimaliseren, op basis van bezoekersgedrag. Hieronder staan een aantal voorbeelden van tools die het bezoekersgedrag in de gaten houden.

Tip 5: A/B testen

A/B testen zijn fundamentele testen en korte testen, waarin je 50% van je bezoekers pagina A laat zien en de andere 50% pagina B. Vervolgens bekijken welke het beste converteert.
 

Dit is een belangrijk wapen in het arsenaal van CRO want je hebt de mogelijkheid om te testen in hoeverre aanpassingen het gedrag van de website gebruiker kunnen beïnvloeden.

We kunnen de testen onderbrengen in 2 variaties: fundamentele testen en korte testen. Bij fundamentele testen gebruik je gebruikersonderzoeken en implementeer je passende overtuigingstechnieken. Bij korte testen wordt meestal oppervlakkig getest en is bijvoorbeeld de kleur van de koopknop alleen verschillend.

Hoewel korte testen soms verbasend veel impact kunnen hebben leveren fundamentele testen de grootste resultaten en heb je geen grote aantallen bezoekers bodigom uit te voeren.

Tip 6:  Gebruik screen record tools

Traditionele web tools als Google Analytics helpen je de gebruikersdata te analyseren. Toch kunnen nummers alleen je niet exact vertellen wat de gebruikers precies doen op je website. Met behulp van screen recording tools kan je dit overbruggen.

Tip 7:  Uniform gekleurde conversie route

De conversie route is de weg die de gebruiker aflegt en de stappen die ze ondernemen om een conversie te maken. Je wilt ze dit zo gemakkelijk mogelijk maken, zodat ze nooit hoeven na te denken tijdens het aankoopproces.

Een effectieve manier om hier aan te voldoen is om elke knop in het primaire conversie proces dezelfde kleur mee te geven. Een unieke kleur die je alleen hiervoor gebruikt, welke kleur het beste werkt voor jouw doelgroep kan je door middel van testen achterkomen! Voor een goede start verwijs ik weer naar tip 1, doe onderzoek!

N

Laat de gebruiker niet nadenken

N

Neem de gebruiker mee in het aankoopproces

→ Simpele aanpak

→ Snelle producten

→ Conversie gericht

→ Altijd conversie gerichte websites

Wij beloven

 

Website gericht op conversies

Dankzij testen en conversie optimalisatie 

Standaard snelle laadtijden

Bovengemiddeld scores in snelheid tools

Concreet ontwikkelingsplan

Een planning met verschillende stappen

Wij onderhouden

 

Recente back-ups

Maandelijkse back-ups klaarstaan

f

Up to date

Altijd de nieuwste technieken

s

24/7 monitoring

Altijd op de hoogte van uptime

N

Simpele aanpak

N

Snelle producten

N

Getest door gebruikers

Klantenservice

Contact

FAQ

SLA

Copyright Ewired | Ontwerp door Ewired