Conversie killers 101

De kans is groot dat je de conversieratio van je bestemmingspagina’s verpest. Op dit moment, terwijl je dit leest, bouncen mensen zonder een seconde na te denken van je pagina’s.

Geen zorgen, want je bent niet de enige. Momenteel ligt de gemiddelde conversieratio in e-commerce tussen 2% en 3%.  Dat betekend dat de meeste bezoekers geen conversie maken, vanwege negatieve emoties zoals twijfel en onzekerheid of omdat het windowshoppers zijn.

Het probleem is dat convesie killers in verschillende vormen en groottes komen. Je hebt hier vast al meer over gelezen, daarom focussen wij op het veranderen van je conversie killers naar conversie winners.

N

Snel vindbare bestemmingen

N

Elke pagina heeft een doel

N

Hoge gebruiksvriendelijkheid op elk apparaat

N

Ontwijken van conversie killers

N

Visuele begeleiding

Tip 1:  Je gebruikt sliders op je homepagina

Vaak worden er slider gebruikt met grote afbeeldingen van product features of promoties. Helaas blijkt het uit veschillende onderzoeken dat dit averechts werkt en conversies killen

De voor de hand liggende optie is om de slider te verwijderen en deze te vervangen door een statische afbeelding. Hierbij kan je 2 dingen doen:.

N

Laat direct je 3-4 best converterende categorieën zien

N

Dynamisch personaliseren o.b.v. van de bezoeker

N

O.b.v. inkomend verkeer of campagnebronnen de afbeelding bepalen

Onderstaand afbeeling is origineel met slider

Onderstaand afbeeling is alternatief met statische afbeelding + categorieën

Wat is het verschil?

N

De USP's van het bedrijf zijn direct duidelijk

N

Direct een keuze op basis van de best converterende categorieën

N

Een duidelijke en gebruiksvriendelijke funnel voor alle website bezoekers

Tip 2:  Je maakt geen gebruik van testen

Hoe weet je wat werkt bij jouw doelgroep? Ga je blind af op je eigen aanname’s of op de cijfers die je terug ziet in Analytics? Welke pagina’s worden goed gelezen? Welke knoppen werken wel of niet?

Al deze vragen zijn te beantwoorden door testen uit te voeren met je doelgroep. Waarom? Omdat elke website en webshop anders is en andere elementen beter converteren dan de andere. Blijf continue testen met je website, zodat je blijft bijsturen naar de optimale conversie ratio.

N

Maak gebruik van A/B testen

Tip 3: Je combineert geen producten

Creëer Klantbinding
Een belangrijkste reden dat productbundeling werkt, is dat klanten het als een deal zien om meer dan één product voor een iets hogere prijs dan één product te krijgen.

Bundelen verhoogt de waarde de producten en levert ook klantenbinding op, want de noodzaak om naar een andere site of winkel te gaan is veel minder. Je klanten kunnen dus op één plek besparen en krijgen wat ze willen.

 

De gemiddele order waarde (AOV)
Als het gaat om het verhogen van de totale inkomsten van een e-commerce website, is een go-to-strategie voor veel eigenaren van e-commercebedrijven om zich te focussen op verschillende tactieken die hun conversieratio (CRO) kunnen verhogen. Door conversiepercentages bij te houden en te optimaliseren, kun je natuurlijk meer conversies genereren. Als het uiteindelijke doel is om de totale inkomsten te verhogen, moet je je ook richten op een andere statistiek: gemiddelde order per waarde (AOV). AOV = Inkomsten / Conversies.

Door producten samen te bundelen, wordt een klant gestimuleerd om meer uit te geven, waardoor de gemiddelde bestelwaarde (AOV) toeneemt.

 

Wat kan je nog meer doen?

Begrijp kopersgedrag: Door te focussen op AOV krijg je meer inzicht in het koopgedrag van je klanten, waardoor je beter kunt volgen wat het koopgedrag stimuleert. (Kopen klanten een bundel van drie items meer dan een bundel van vijf?) Dit zijn relevante gegevens die kunnen helpen bij het vormgeven van je strategie voor klantenwerving.

Verhoog de ROI: In e-commercebedrijven stijgen de kosten voor klantenwerving voortdurend, omdat marketeers goed presterende kanalen overspoelen. Door met succes de gemiddelde bestelwaarde te verhogen, kan je de omzet verhogen tegen lagere kosten.

N

Klanten zien gebundelde producten als een deal

N

Het beïnvloedt de koopbeslissing van klanten

N

Het creëert klantenbinding

N

Het verhoogt de gemiddelde bestelwaarde

N

Hogere AOV betekend meer omzet tegen lagere kosten

Tip 4: Je check-out is veel te uitgebreid

Vaak vragen webshop eigenaren zichzelf af, waarom er zoveel klanten afhaken in de check-out. Waarom maken ze nou niet de gewenste laatste stap en doen een aankoop? Dit komt omdat je het waarschijnlijk veel te moeilijkt maakt voor je klanten om af te rekenen. 

Maak het verkoopproces van je klanten inzichtelijk
Net zoals in het echte leven wil je zo snel en gemakkelijk mogelijk een aankoop doen. De eerste stap is je check-out proces inzichtelijk maken. Dit kan je gemakkelijk doen via Google Analytics. Natuurlijk kan je ook uitgebreidere tools gebruiken zoals Enhanced E-commerce. Dankzij deze tools weet je dat er veel klanten afhaken en wil je de oorzaak achterhalen, zodat je er iets aan kan doen.

N

Maak het proces inzichtelijk via Analytics of Ecommerce tools

N

Bepaal hoeveel omzet je misloopt

De oorzaak van het afhaken bepalen
Nu je weet dat er mensen afhaken in de checkout wil je natuurlijk weten waarom. Een goede oplossing hiervoor zijn converise optimalisatie tools, waarmee opnames kan bekijken van je bezoekers en zien wat ze exact doen in de check-out en de gehele website.

→ Hotjar
→ Mouseflow
→ Mopinion

Vervolgens ga je het bestel proces optimaliseren en bekijken hoe je dit verder kan optimaliseren, op basis van bezoekersgedrag.

Wat kan je nog meer doen?
Nu je weet dat er mensen afhaken in de checkout wil je natuurlijk weten waarom. Een goede oplossing hiervoor zijn converise optimalisatie tools, waarmee opnames kan bekijken van je bezoekers en zien wat ze exact doen in de check-out en de gehele website.

N

Gebruik een one page check-out

N

Straal vertrouwen uit

N

Duidelijke (extra) verzendkosten

N

Gebruik een zo kort mogelijk formulier

Tip 5: Je maakt geen gebruik van de 7 overtuigingstechnieken

Robert Cialdini is oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit. Hij heeft 7 principes gecombineerd die een uitstekende basis vormen om je bezoekers te veranderen in conversies. Ze hebben als doel om Het doel van deze technieken is het vergroten van de online conversie. Denk hierbij aan een aankoop of een offerte aanvraag. De 7 overtuigingstechnieken zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Samenhang
  3. Sociale bevestiging
  4. Autoriteit
  5. Sympathie
  6. Schaarste
  7. Eenheid

Onderzoek en gebruik zijn technieken.

Tip 6:  Je maakt geen gebruik van remarketing

Stel je voor dat je bezoekers allemaal afhaken tijdens het koopproces. Met remarketing benader je deze klanten opnieuw met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Sinds er maar 2-3% van je bezoekers converteren kan je hiermee de overige 98% overhalen.

Adverteer op basis van het bezoekersgedrag
Als bezoekers in de orientatie fase zitten bezoeken ze meerdere sites om bijvoorbeeld prijzen te vergelijken. Door remarketing toe te passen, ben je steeds zichtbaar in zijn/haar zoektocht en is de kans groter dat ze alsnog voor jouw kiezen.

Remind je bezoekers dat ze wat in de winkelwagen hebben liggen
De producten liggen klaar in het winkelmandje en wordt achtergelaten door de bezoeker. Help de bezoeker herinneren door gerichte advertenties te laten zien met korting van de zelfde producten.

Herhaal kopers
Benader ook klanten die al eens wat bij jouw hebben gekocht. Als iemand bijvoorbeeld een winterjas heeft gekocht in de winter wil hij misschien ook wel een zomerjas kopen in de zomer.

N

Instant bereik/goed getimede targeting

N

Gerichte advertenties

N

Breed bereik

N

Efficiënte prijsbepaling

N

Eenvoudig advertenties maken

Tip 7:  Uniform gekleurde conversie route

De conversie route is de weg die de gebruiker aflegt en de stappen die ze ondernemen om een conversie te maken. Je wilt ze dit zo gemakkelijk mogelijk maken, zodat ze nooit hoeven na te denken tijdens het aankoopproces.

Een effectieve manier om hier aan te voldoen is om elke knop in het primaire conversie proces dezelfde kleur mee te geven. Een unieke kleur die je alleen hiervoor gebruikt, welke kleur het beste werkt voor jouw doelgroep kan je door middel van testen achterkomen! Voor een goede start verwijs ik weer naar tip 1, doe onderzoek!

N

Laat de gebruiker niet nadenken

N

Neem de gebruiker mee in het aankoopproces

→ Simpele aanpak

→ Snelle producten

→ Conversie gericht

→ Altijd conversie gerichte websites

Wij beloven

 

Website gericht op conversies

Dankzij testen en conversie optimalisatie 

Standaard snelle laadtijden

Bovengemiddeld scores in snelheid tools

Concreet ontwikkelingsplan

Een planning met verschillende stappen

Wij onderhouden

 

Recente back-ups

Maandelijkse back-ups klaarstaan

f

Up to date

Altijd de nieuwste technieken

f

24/7 monitoring

Altijd op de hoogte van uptime

N

Simpele aanpak

N

Snelle producten

N

Getest door gebruikers

Klantenservice

Contact

FAQ

SLA

Copyright Ewired | Ontwerp door Ewired